LiveGraphics3D-ohjeita

LiveGraphics3D on Martin Krausin tekemä Java-sovelma, joka mahdollistaa kaksi- ja kolmiulotteisten geometristen objektien ja animaatioiden näyttämisen www-sivuilla. Geometrinen konfiguraatio määritellään Mathematican Graphics3D-objektina, jonka sovelma lukee.

LiveGraphics3D-objektiin voidaan tarttua hiirellä ja muunnella sitä eri tavoin. Objektissa voi olla pisteitä, joihin voidaan tarttua hiirellä ja hallita tällä tavoin animaatiota. Animaatio voi myös olla automaattisesti käynnistyvä, jolloin se voidaan kaksoisklikkauksella pysäyttää muunneltavaksi.

Tärkeimmät objektin katseluun liittyvät ominaisuudet ilmenevät seuraavasta taulukosta. Näitä voi kokeilla viereiseen pintaan. Lisäinformaatiota on LiveGraphics3D-paketin ohjesivulla.

LiveGraphics3D:n tärkeimmät toiminnot

Näppäinyhdistelmä Toiminto
Hiiren siirto ykkösnappi pohjassa Pyörittely
Hiiren ykkösnapin vapauttaminen, kun hiirtä siirretään Saattaminen pyörimään
SHIFT ja hiiren siirto pystysuunnassa ykkösnappi painettuna Zoomaus
SHIFT ja hiiren siirto vaakasuunnassa ykkösnappi painettuna Pyöritys kuvan tasossa
Hiiren siirto pystysuunnassa kakkosnappi painettuna Kuvan osien poistaminen
Näppäin S Stereoparin muodostaminen
Home-näppäin Alkuperäinen kuva

HK & SKK 4.8.2005